W kontekście popularności języków programowania, pierwszą pozycję, od wielu lat niezmiennie utrzymuje języka Java. Z Javą spotkać się można na większości uczelni technicznych, na których istnieją kierunki informatyczne, jak i przeglądając ogłoszenia o pracę dla specjalistów branży IT.
Język ten zyskuje także ciągle na popularności dzięki swojej uniwersalności i rozbudowanemu ekosystemowi gotowych bibliotek i rozwiązań.
Processing to język programowania stworzony na potrzeby projektowania graficznego i multimediów. Stanowi wyjątkowo ciekawą opcję nauki i pracy z językiem Java. Uogólniając projekt ten traktować można jako bibliotekę języka Java oraz kompletne środowisko programistyczne, stworzone głównie na potrzeby sztuk wizualnych.
Dlaczego warto zacząć od Processingu?
Jednym z głównych założeń stworzenia oprogramowania Processing było udostępnienie narzędzia dla nie-programistów, dlatego jest on doskonałym językiem wprowadzającym dzieci w świat programowania.
Nadaje się on dla każdego, kto miał choć trochę do czynienia z prostą matematyką lub logiką. Jednocześnie pozwala w lekki sposób poznać podstawy programistyczne, dzięki niemal błyskawicznej możliwości wyświetlania wyników pracy w formie efektownych animacji komputerowych. Czytelne przykłady już po kilku minutach pozwolą dziecku zacząć tworzyć swoje własne animacje.
Wieloplatformowy
Kompatybilny z najpopularniejszymi systemami operacyjnymi (Linux, Max, Windows)
Darmowy
Processing to narzędzie open source - udostępnione i rozwijane w ramach wolnego oprogramowania.
Uniwersalny
Rozbudowana ilość dodatkowych bibliotek rozszerza możliwości zastosowania.
Interaktywny
Narzędzie wspomaga intuicyjny proces modyfikacji formy podczas jej ewolucji i generowania.
Processing pozwala na:
- dokonywanie przekształceń graficznych
- tworzenie animacji
- generowanie grafiki 3D przy użyciu biblioteki OpenGL
- projektowanie skomplikowanych form geometrycznych
- pracę z kolorem, tekstem, obrazem, filmem, czcionkami i dźwiękiem
- automatyzacje powtarzalnych zadań
- wspomaganie procesu projektowania i ewolucji pomysłów
- usprawnianie dynamicznej oceny projektu
- kreowanie instalacji multimedialnych reagujących na widza lub otoczenie